som om du vågar säga emot

idag blev jag så himla arg och besviken på mänskligheten.

när människor kan ha så mycket ilska i sig att de behöver skrika "jävla bögjävel" till en pojke bara för att han inte är som de. att de kan bestämma sig för att tycka illa om någon de inte känner. att jag inte vågar ställa mig upp och säga "sluta trakassera och börja tänk på era egna liv istället för andras någon gång."

att de kan tycka illa om någon endast på grund av dennes politiska orientering, när de själva inte vet skillnaden på de rödgröna och alliansen. att de kan skriva "jävla kommunistjävel" på ens skåp och spotta efter en på gatan. att de kan kalla människor de inte känner för "jävla fitta" (vilket enligt mig inte borde vara något skällsord alls) eller "kommunistsvin". att de kan hata någon bara på grund av deras yttre, för att de råkar ha fel kläder och annorlunda hår. för att de har röda stjärnor på kläderna eller delar ut propaganda för sitt parti.

att de kan hata så mycket så att man ser i deras ögon att de egentligen innerst inne är arga på sig själva. för att de inte vågar säga emot och utnyttjas så grovt av de de kallar vänner att de inte längre ser sig själva i spegeln längre utan någon som kladdar ner skoltoaletterna med skällsord och har fyra millimeters snagg precis som vem som helst.

om någon får för sig att sluta följa mig för detta så är det värt det. 
och hörni. vänd inte andra kinden till. då får ni ännu en jävla käftsmäll. gå förbi istället. säg nej. slå inte tillbaka men tigg inte stryk. stå upp för det ni tycker och ändra er inte på grund av någon annan.

för då ser ni inte er själva i spegeln längre.

12 kommentarer:

  1. Mathilda (stenis)19.8.12

    dat text is perfect
    stå på dig puss och kram

    SvaraRadera
  2. Bäst. Bäst bäst bäst. Åh vad jag älskar denna texten. Tack för att du sätter ord på min tankar och känslor.

    SvaraRadera
  3. Känner igen det där. Det fanns en tid, sådär kring förra valet ungefär, då folk förvandlades från fina människor till såna som kallade folk "moderatjävel" bara för att man inte hade samma åsikt som de. Då det inte gick att ha en normal konversation med sådana som man annars kommer bra överens med.
    Det var hemskt. Men det gick över.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. sådan kan jag också vara ibland. kalla vissa för borgarsvin, fast aldrig på allvar eftersom att jag respekterar dem som människor alltför mycket.

      Radera
  4. Jag är helt med på att stå upp för sina åsikter och gå emellan när andra hamnar i kläm. Jag var mobbad från mellanstadiet och hade trotts det aldrig några problem med att säga ifrån om andra blev felaktigt behandlade. Sen gick det ut över mig men det var ju redan illa som det var så vad var skillnaden tänkte jag.

    Nu är den tiden så långt förbi. Flera år sedan skolan och jag skiljdes åt. Arbetslivet är tyvärr inte tillräckligt annorlunda alla gånger. Så jag började skolan igen. Och nu kan jag inte trivas bättre än jag gör på komvux. Det är bland det bästa jag vet.

    Klart att det fortfarande finns dumma människor som man måste konfrontera ibland men det blir så mycket enklare när det inte är varendaste dag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh. men åh åh åh. jag hoppas att allt klarar ut sig.

      Radera
  5. I agree with you, this is sadly a global problem.

    SvaraRadera
  6. ♡♡♡♡♡
    du är så himlahimla bra, My!

    SvaraRadera
    Svar
    1. puss min lilla powerpuffpingla

      Radera
  7. The Agnes22.8.12

    Extremt sant. Särskilt "bög" stör mig, det är ju fan inget skällsord!?

    SvaraRadera

Här får du gärna höra av dig! Kommentarer gör mig lika glad i magen som en stor kopp te. Kyss.